نکات خرید سررسید 1403, نکات مربوط به چاپ

3 نکته مهم چاپ داغی یا داغکوب سررسید

3 نکته مهم چاپ داغی یا داغکوب سررسید
0
()

چاپ داغی یا داغکوب سررسید

صنعت چاپ امروزه در دنیا به شکلی نوین گسترده شده است. اگر با دقت نگاهی به اطراف خود بی‌اندازید، تأثیر این صنعت را در زندگی روزمره‌تان مشاهده خواهید کرد. تیشرت یا کلاه مورد علاقه‌ شما با طرح چاپی بی‌نظیرش، مواد غذایی بسته‌بندی شده، بطری نوشابه، سررسیدی که استفاده می‌کنید. همه و همه با صنعت چاپ گره خورده است. این تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و ما روز به روز به آن محتاج‌تر.
چاپ به روش‌های گوناگون و به وسیله ماشین‌آلات مختلفی انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها چاپ داغی یا داغکوب یا طلاکوب می‌باشد. این نوع روش به فویل استامپینگ نیز مشهور است. دقت کنید چاپ طلاکوب با چاپ طلایی رنگ کاملاً متفاوت است و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. چاپ طلایی رنگ با جوهری به رنگ طلایی چاپ می‌شود اما چاپ طلاکوب به وسیله کلیشه. کلیشه زمانی که به خوبی گرم شد، روی جسم مورد نظر فشرده می‌شود. این یعنی داغکوبی که در سالنامه‌ها به وفور مشاهده می‌کنیم. جنس رول‌های طلاکوب، فویلی بسیار نازک است و به صورت مات، نیمه مات و براق موجود می‌باشد.

پیشینه چاپ داغکوب سالنامه

چاپ طلاکوب

چاپ طلاکوب سررسیداولین شخصی که این نوع چاپ را به اسم خود ثبت کرد، فردی به نام ارنست اوزر بود که در سال هزار و هشتصد و نود و دو در آلمان چاپ داغی را انجام داد.
وی با استفاده از فویل، در چاپ کتاب، نقش برجسته ایجاد کرد. در ابتدا این روش روی چرم و کاغذ انجام می‌شد اما کم کم به روشی برای نشانه گذاری روی پلاستیک تبدیل شد.

 

 

کاربرد چاپ داغکوب در سررسید

استفاده از این نوع چاپ زیبا در اکثر صنایع کاربرد دارد و به شیوه لترپرس انجام می‌شود. ایجاد سطحی براق و درخشنده و جذاب، این نوع چاپ را به چاپی فانتزی و زیبا تبدیل کرده است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. البته هزینه چاپ داغکوب از بقیه چاپ‌ها بیشتر است. با این روش، روی هر محصولی می‌توان چاپ زد. مثل: لوازم تحریر و هدایای تبلیغاتی، سررسید، تقویم رومیزی، ست رومیزی، محصولات چرمی، جلد عابر بانک، خودکار، مداد، مداد رنگی، گالینگور صنایع الکترونیک همانند قاب تلویزیون، یخچال، بلندگوهای خانگی و صنعتی، لوازم آرایشی و بهداشتی، شامپو، بطری، حتی در دعوت‌نامه‌ها و کارت‌های دعوت.
همچنین این چاپ برای آرم شرکت‌ها و سازمان‌ها روی محصولات مختلف نیز استفاده می‌شود.
چاپ جلد برخی از کتاب‌ها به داغکوب مزین است. این نوع چاپ در کارهای هنری و گرافیکی مانند طراحی کارت ویزیت هم کاربرد فراوانی دارد.
در چاپ نقش و طرح روی انواع لباس و پارچه می‌توان از داغکوب بهره برد. در حقیقت می‌توان گفت این نوع خاص چاپ روی هر جنس و متریالی قابل اجرا است. چرم مصنوعی و طبیعی، کاغذ، پارچه و…

چاپ طلاکوب

چاپ داغی سررسید

در این روش چاپ ابتدا کلیشه ساخته و نصب و گرم می‌شود. سپس محصول مورد نظر زیر کلیشه قرار می‌گیرد و ورق فویل یا طلا بین دستگاه و محصول جای گذاری می‌شود. با فشار اهرم نقش مورد نظر چاپ شده و رنگ می‌گیرد.
از نکات دیگری که بهتر است بدانید این است که لزوماً چاپ طلاکوب یا داغکوب به رنگ طلایی نیست. بلکه ورق‌های موجود در بازار و استفاده شده توسط چاپ داغی می‌توانند به رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، سبز، آبی، قرمز و سیاه باشند. قبل از انجام چاپ باید کلیشه ساخته شود. معمولاً کلیشه‌ها به قطر دو یا سه میلی‌متر ساخته می‌شوند. فیکسر یا نگه‌دارنده هم برای ثابت نگه داشتن اجسام زیر دستگاه کاربرد فراوانی دارد.

حتما بخوانید :
سررسید چیست؟: همه چیز درباره این مفهوم

روش انجام چاپ داغکوب

بد نیست بدانید که چاپ داغی به دو روش دستی و ماشینی تقسیم می‌شود.
۱ـ دستگاه طلاکوب دستی با استفاده از این دستگاه می‌توان کارهایی با تیراژ پایین را انجام داد. همان گونه که از اسمش هم پیداست با استفاده از یک اهرم دستی انجام می‌پذیرد. فویل و جوهر خشک شده از طریق اهرم به سطح مورد نظر منتقل می‌شود.

۲ـ دستگاه طلاکوب پنوماتیک این دستگاه با داشتن اهرم بادی، امکان انجام کارهایی با تیراژ بالا را فراهم می‌کند. همچنین سرعت بیشتری نسبت به نوع دستی آن دارد. از معایب این دستگاه، صدای آزاردهنده آن است.

۳ـ دستگاه طلاکوب هیدرولیک دستگاه طلاکوب هیدرولیک دارای یک مخزن هیدرولیک است و با فشار روغن کار می‌کند. البته قابلیت تنظیم فشار را دارا می‌باشد. حالا ممکن است بپرسید که تنظیم فشار چه مزیتی دارد؟ میزان حرارتی که برای چاپ داغکوب استفاده می‌شود، خیلی بیشتر از حرارت برای چاپ طلاکوب است. اگر برای چاپ طلاکوب و داغکوب از حرارت یکسان استفاده کنیم، طرح به کلی خراب می‌شود. استفاده از این دستگاه، نیازمند اپراتوری خبره و آگاه است. دستگاه طلاکوب هیدرولیک نسبت به پنوماتیک ظرفیت تیراژ بالاتری را داراست. همچنین نقوش با سایز بزرگتر توسط این دستگاه به راحتی چاپ می‌شود.

حتما بخوانید :
معرفی برترین‌ شرکت های صنعت چاپ ایران(5 شرکت برتر صنعت چاپ ایران)

۴ـ دستگاه چاپ دیجیتالی تمام مراحل کار با این دستگاه به صورت دیجیتالی انجام می‌پذیرد و مزیت اصلی دستگاه چاپ دیجیتالی به دستگاه‌های دیگر بی‌نیاز بودن از ساخت کلیشه است. اما با تیراژ پایین! چاپ جلد پایان‌نامه‌ها به وسیله این دستگاه انجام می‌شود.

چاپ طلاکوب

چاپ طلاکوب

انواع چاپ طلاکوب

  • طلاکوب گرم یا هات استامپینگ

همان‌طور که از اسمش مشخص است این نوع چاپ با حرارت و فشار کلیشه بر روی سطح مورد نظر انجام می‌شود. این نوع چاپ به چاپ داغی مشهور است و معمولاً طرح چاپ شده یا برجسته است. یا دارای رنگ که این به استفاده از فویل بستگی دارد.

  • طلاکوب سرد

این روش ابتدا طرح مورد نظر را با چسب می‌پوشانند و ورق طلا روی نقاط آغشته به چسب چاپ می‌شوند. در روش طلاکوب سرد، طرح بدون برجستگی، چاپ می‌شود. در طلاکوب سرد به جای حرارت از لامپ یو وی استفاده می‌شود.

  • ساخت کلیشه

ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ پوستی نازک پرینت می‌گیرند. معمولاً زمینه طرح مشکی و خود طرح بی‌رنگ است. در واقع کلیشه، نسخه منفی طرح مورد نظر ماست و نسخه چاپی، نسخه مثبت. طرح پرینت شده با نایلو گرینت مخصوص کلیشه سازی، نوردهی و سپس شستشو می‌شود. در نهایت طرحی برجسته خواهیم داشت که در دستگاه قرار می‌گیرد.
بهتر است در طراحی کلیشه چاپ طلاکوب، نوشته یا نقش و نگار ریز نداشته باشد چون ممکن است طرح و نوشته خیلی ریز به سطح کار نچسبد و نوشته را ناخوانا کند و در کیفیت نهایی اثر منفی دارد. می‌توان از چاپ داغی به عنوان چاپ تکمیلی استفاده کرد. مثلاً برای خاص جلوه دادن لوگوی شرکت یا سازمان یا شعار تبلیغاتی، چاپ داغی بهترین انتخاب خواهد بود. در واقع با این روش، محصول نهایی خود را به نوعی ارزش گذاری خواهید کرد. چاپ داغکوب، داغی به رنگ طلا و به ارزش طلاست.

نظر شما درباره این محصول چیست؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه / 5. تعداد رای:

تا الان رای نیامده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *